Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Vianen en Wijk bij Duurstede. Vanaf 1 januari 2020 ook de gemeente Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur: J.E. Waaldijk.
Veranderingen gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente in de verbonden partij heeft:
- De gemeente Vijfheerenlanden treedt per 1 januari 2020 toe tot de gemeenschappelijke regeling.
- De formatie van het RHC wordt uitgebreid met 0,5 fte voor een functionaris cultuurhistorie en communicatie.
- Structurele en incidentele kosten gaan omhoog door de nieuwe koers voor digitalisering van het beleidsplan Vooruit met het verleden.
Financieel belang:
2020
2021
2022
2023
Begroting RHC
€ 245.198
€ 248.378
€ 251.607
€ 254.884
Begroting gemeente
€ 238.882
€ 242.295
€ 245.295
€ 245.295
Verschil gemeente
-€ 6.316
-€ 6.083
-€ 6.312
-€ 9.589
Risico's:
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot, vereist toewijzing van mensen en middelen.;
- In de loop van 2020 wordt in beginsel de kostenverdeling over de deelnemers herijkt zoals die vanaf 2021 geldt door de toetreding van de gemeente Vijfheerenlanden en de komst van een
e-depot. Dit kan tot een andere verdeelsleutel leiden en tot herziening voor de hoogte van de deelnemersbijdragen.
Ontwikkelingen:
- Digitalisering en digitale dienstverlening via eigen website en verschillende portals uitbreiden en verbeteren.
- Starten aanbestedingstraject voor het e-depot.
- Toegankelijkheid collecties beeldmateriaal vergroten.
- Uitbreiding personele formatie conform vastgesteld beleidsplan.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2020 ramen wij deze bijdrage op € 3.181.000,-
Risico's: De brandweerposten waar de VRU gebruik van maakt zijn voor het overgrote deel gemeentelijk eigendom. Regionaal is er ingezet op het formuleren van een eenduidig en algemeen toepasbare gebruikersovereenkomst voor deze brandweerposten. Dit regionale format moet in 2020 toegepast worden op alle brandweerposten binnen onze gemeente die gemeentelijk eigendom zijn. De inhoud en uitwerking van deze gebruikersovereenkomsten is vooralsnog onbekend. Het toepassen van de gebruikersovereenkomsten vraagt om specifieke aandacht vanuit de gemeente.
Ontwikkelingen: Het huidige 'Beleidsplan 2020 - 2023' van de VRU is beleidsarm. Hierdoor worden er op kort termijn geen nieuwe ontwikkelingen verwacht. Samen met het Regionaal Crisisplan (beschrijving van de crisisorganisatie) zijn dit de plannen die de VRU verplicht is vast te stellen. De VRU heeft de verplichting dit voor te leggen aan de gemeenteraden van deelnemende gemeenten voor een zienswijze, dit conform de Wet Veiligheidsregio's.
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid) en J.C. Broekhuis (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: n.v.t.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2020 ramen wij deze bijdrage op € 2.766.286,-.
Risico's: De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden.Voor uitkeringen op grond van de BUIG geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. Hiermee hebben wij in de begroting al rekening gehouden. Op basis van de Begroting 2020, en de daarin opgenomen daling van het uitkeringsbestand, verwachten wij een beroep te moeten doen op de Vangnetregeling.
Ontwikkelingen: RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Hierbij gaat de dienst uit van de mogelijkheden van mensen als basis voor verdere stappen. Concreet: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt. De kernwoorden voor de manier waarop RDWI zijn opdracht vervult zijn: efficiëntie, effectiviteit en sturend op rendement.
Het Rijk draagt mogelijk in 2021 taken over als het gaat om inburgering van nieuwkomers. Daarbij is de opdracht om in regionale samenwerking de begeleiding vorm te geven. Omdat de nadruk in de nieuwe maatregelen ligt op begeleiding naar werk, organiseren we dit binnen deze gemeenschappelijke regeling. In 2020 wordt de raden een voorstel voorgelegd met afspraken over de uitvoering van de Participatiewet in onze regio. We zetten daarbij in op extra preventieve maatregelen. Wij geven invulling aan het voornemen van het Rijk om met een innovatieve aanpak inwoners met schulden extra ondersteuning te bieden.Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: J.E. Waaldijk (lid)Financieel belang: De gemeenten dragen bij op basis van afname. Voor 2020 is de deelnemersbijdrage bepaald op € 356.124,- voor het basispakket, € 1.170.093,- voor basistaken-plus en intensivering basistaken, waarvan € 1.128.586,- voor preventieve Jeugdgezondheidszorg, en
€ 147.927,- voor maatwerk. De totale bijdrage voor 2020 ramen wij op € 1.674.144,-.Risico's: De laatste actualisatie van het Ombuigingsplan laat zien dat er vanaf 2023 een
structurele dekking plaatsvindt van het Ombuigingsplan.Voor de jaren 2019 tot en met 2022 is inzet nodig van enkele bestemmingsreserves (ombuigingsplan, GGiD) alsook een deel van de algemene reserve (over de periode 2019-2022 € 1.355.000,-). Het bedrag benodigd uit de algemene reserve ligt overigens € 170.000,- lager dan bij de quickscan ombuiging (€ 1.525.000,-) omdat enerzijds bleek dat meer GGiD kosten te activeren zijn waardoor deze lasten over de gehele gebruiksduur van 8 jaar drukken (in plaats van 2019) en anderzijds neerwaartse bijstelling binnen het GGiD mogelijk was van opgenomen kosten voor HR en ICT (€50.000,-). De onttrekking uit de algemene reserve is mogelijk zonder dat daarmee de minimale omvang van het weerstandsvermogen in gevaar komt.
In de bestuurlijke rapportage 2019-1 is een voordelig resultaat geprognosticeerd van € 594.000,-. Afhankelijk van het uiteindelijke gerealiseerde resultaat over 2019 kan een neerwaartse bijstelling van de onttrekking uit de algemene reserve mogelijk zijn. Hiermee is in de actualisatie van het ombuigingsplan nog geen rekening gehouden.Ontwikkelingen: Naast preventieactiviteiten (zie programma 6) benoemt GGDrU als prioriteiten in zijn bestuursagenda (2019-2023): doorontwikkeling van de interne organisatie en eigentijds bestuur. De prioriteiten werkte GGDrUuit in een actieprogramma. De acties voert de GGD uit binnen het bestaande financiële kader. De verantwoording van de activiteiten uit het actieprogramma neemt de GGD op in de reguliere verantwoordingsmomenten (bestuursrapportages, jaarverslagen). Daarin wordt zichtbaar aan welke maatschappelijke waarden de activiteiten bijdragen.
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur: J.E. Waaldijk (lid); R. Jorg (plaatsvervanger).
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Voor 2020 ramen wij de bijdrage aan de AVU op € 1.680.089,-.
Risico's: De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen: Voor de niet-strategische taken gaat de AVU samenwerken met de Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN). Daarnaast is onder de naam Cirkelwaarde een nieuw samenwerkingsverband in het leven geroepen voor de meer complexe afval- c.q. grondstofdossiers. Naast de AVU participeren Circulus-Berkel en ROVA in Cirkelwaarde.
Omgevingnsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingnsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter),
R. Jorg (lid) Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (onafhankelijk voorzitter).Financieel belang: Het belang van de gemeente wordt vertaald naar de omvang van taken die wij gegarandeerd afnemen. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname van 10.178 uur. Voor 2020 ramen wij een bijdrage van € 957.955,- (exclusief indexering).
Risico's: Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In 2018 is het benodigde weerstandsvermogen bepaald op € 1.050.000,-. De algemene reserve blijft nog achter bij het benodigde weerstandsvermogen.
Ontwikkelingen: Om goed voorbereid te zijn op de Omgevingswet en de gevolgen daarvan op taken, verantwoordelijkheden en rolopvattingen werkt ODRU aan de implementatie hiervan. In 2020 is hiervoor een extra bijdrage van de gemeenten nodig. Voor onze gemeente gaat het om een extra bijdrage van € 18.700,-. Dit gaat om een bijdrage voor de jaren 2019 en 2020.
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op het verbod van asbestdaken verworpen. Hierdoor zijn geen extra kosten voor de intensivering van asbestverwijdering te verwachten.
Energiehandhavingstaken worden in het kader van de Europese Energie Efficiency Directive (EED) geïntensiveerd. Per 1 juli 2019 zijn bedrijven verplicht te informeren welke energiebesparingsmaatregelen zij hebben genomen. ODrU voert deze taken voor ons uit.Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het is voor een goede publieke dienstverlening aan onze inwoners noodzakelijk dat wij kunnen vertrouwen op onze ICT-infrastructuur. Deze ICT-infrastructuur wordt beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Zonder dit bedrijfsmiddel is het niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld op het gebied van dienstverlening, informatievoorziening en informatieveiligheid. De RID ondersteunt dit door het beheren en ondersteunen van de deelnemende partijen met een betrouwbare ICT-omgeving, zodat deze hun dienstverlening en informatievoorziening adequaat kunnen vervullen.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer J.E. Waaldijk (lid).
Voorzitter Algemeen Bestuur: de heer G.F. Naafs.Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. In 2017 zijn de DVO en bijbehorende verdeelsleutel herijkt en op 27 november 2017 door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts en het serverbeslag per 1 januari 2018. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald.
Bij de besluitvorming over de Kadernota 2020-2023 van de Regionale ICT-Dienst Utrecht RID is ook aangegeven dat er een verhoging van de deelnemersbijdragen in de periode 2020 t/m 2023 (met een bandbreedte van € 74.000,- tot € 78.000,- per jaar) onontkoombaar is. Deze verhoging is verwerkt in de Kadernota 2020-2023 van de gemeente.
De verhogingen worden veroorzaakt door de verdeelsystematiek met de nieuwe peildatum van 1 november 2018 (aantal accounts en serverbeslag), aanscherping beveiligingseisen en de lasten die betrekking hebben op loon- en prijscompensatie.Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat is het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in het DVO 2017, te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen:
Om toe te werken van de huidige RID naar rol van serviceprovider werken we conform vijf beleidssporen. Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen per beleidsspoor.- RID naar serviceprovider: De verandering van een RID die uitsluitend de harde ICT levert, naar een RID serviceprovider die ontzorgt op het gebied van informatiseringsoplossingen.
- Informatieveiligheid.
- Gebruikerservaringen.
- Het bieden van flexibiliteit, continuïteit en schaalbaarheid.
- Vergroten van de innovatiekracht.
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug en Het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden. In 2020 treedt de gemeente Stichtse Vecht toe.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: G. Boonzaaijer (lid).Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2020 ramen wij een bijdrage van € 670.000,-.
Risico's: De BghU houdt in haar begroting rekening met een weerstandsvermogen van € 446.000,- (eigen vermogen, met inbegrip van 'onvoorzien'), om mogelijke risico’s op te vangen. Uit de conform de risicoparagraaf geïdentificeerde risico’s is een restrisico becijferd van € 450.000,- (het nettorisicobedrag vermenigvuldigd met de kans die er bestaat dat het geïdentificeerde risico zich voordoet na het nemen van de geformuleerde beheersmaatregelen). Met het weerstandsvermogen worden de risico's afgedekt.
Ontwikkelingen: De BghU streeft er primair naar de gewenste kwaliteit van dienstverlening voor de deelnemers te verbeteren en te borgen. Dit op onderstaande kernprocessen:
1) Juiste en actuele gegevens (verwerking) van de basisadministratie voor: beheer objecten; BAG (Adressen en Gebouwen), beheer eigenaren; BRK (Registratie Kadaster), beheer gebruikers; NHR (Handels Register) en BRP (Registratie Personen) en Beheer gebruik/verbruik (WOZ waarde en waterverbruik).
2) Dienstverlening; in een keer goed regelen, zelfredzaamheid van de belastingplichtige vergroten.
3) Het verlagen van het aantal invorderingen die via de deurwaarder lopen door eerder en gerichte stappen te zetten in het invorderingsproces.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Gasdistributie Zeist en Omstreken (GZO)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het volledig, zowel juridisch als financieel, afhandelen van de in 2001 plaatsgevonden verkoop van de activa van het GZO aan Eneco.
Deelnemende partijen: De gemeenten De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Omdat voor de herindeling drie gemeenten deelnamen aan het GZO zijn wij ook met drie bestuurders vertegenwoordigd. Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid), J.C. Broekhuis (lid) en G. Boonzaaijer (lid). Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (lid).
Financieel belang: De afwikkeling vindt plaats binnen het eigen vermogen van de GZO. Wij zijn geen jaarlijkse deelnemersbijdrage meer verschuldigd.
Risico's: Geen.
Ontwikkelingen: De algemene reserve van de GZO wordt nog in stand gehouden als buffer voor de dekking van de jaarlijkse beheerkosten. Zolang de gemeenschappelijke regeling niet is geliquideerd worden de beheerkosten ten laste van de algemene reserve gebracht. Het moment van liquidatie van de GZO is nog steeds niet bepaald omdat niet zeker is of aandelen in het commerciële deel van Eneco worden verkocht. Tot die tijd is dit een slapende regeling.
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: Wij zien het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. Wij bezitten 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van BNG dividend. Voor 2020 houden wij rekening met een dividendopbrengst van € 420.480,-.
Risico's: Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAAvan Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd. In de begroting 2020 ramen we de dividenduitkering op het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren. Het risico bestaat dat door een lagere winst en/of een ander uitkeringspercentage de werkelijke dividenduitkering lager uitvalt.
Ontwikkelingen: BNG blijft streven naar een verantwoorde groei vanuit de focus op de kerntaken. BNG verwacht toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze financieringen komen tot stand door samenwerking van de publieke en zakelijke sector. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het niet verantwoord uitspraken te doen over te verwachten nettowinsten.
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. Wij bezitten 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. Jaarlijks ontvangen wij van Vitens dividend. Voor 2020 houden wij rekening met een dividendopbrengst van € 37.000,-.
Risico's: Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen: Aan de hand van de huidige drinkwaterinfrastructuur en ontwikkelingen die daarop van invloed (kunnen) zijn, heeft Vitens mogelijke toekomstscenario’s geschetst. Oplossingen zijn vertaald in de algemene strategie. Het Ministerie van I&M heeft de WACC (maximaal te behalen rendement) voor de jaren 2019 en 2020 vastgesteld op 3,4% en 2,7%. De prognose voor het dividend per aandeel ligt in 2020 een fractie lager dan in 2019 en in 2020 een fractie hoger dan in 2019.
Op grond hiervan hebben wij het bedrag in de Begroting 2020 ten opzichte van 2019 niet aangepast.
Na 2020 is de verwachting dat het dividend hoger kan worden, maar vooral de ontwikkeling van de WACC is bepalend.Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: J.E. Waaldijk (lid)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. Wij bezitten 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk.
Risico's: Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorstellen gedaan om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. In de komende jaren moet blijken of de aanpak succesvol is.
Ontwikkelingen: Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit nieuwe doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Verdergaande samenwerking met de RDWI is daarbij van groot belang omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: Wij hebben geen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende Bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's: De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V. ’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd.Het saldo van deze voorziening bedraagt per 31 december 2018 € 91.482,-. Op dit moment verwachten wij dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen: De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en cooperaties in liquidatie
Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
Wereldkidz (voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Rijn- en Heuvelland)
Stichting Wereldkidz (voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Rijn- en Heuvelland)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het geven van openbaar onderwijs aan scholen die onder gemeentelijk gezag vallen, met inachtneming van artikel 46 van de Wet op het Primair Onderwijs, artikel 51 van de Wet op de Expertisecentra en artikel 42 van de Wet op het Voortgezet Onderwijs. Zorg dragen voor een professionele bedrijfsvoering in de organisatie en een situatie creëren waarbij schoolteams en directeuren hun energie kunnen richten op het primaire proces: “het geven van onderwijs en opvoeding op een hoog kwalitatief niveau”, met een breed gericht onderwijsaanbod voor kinderen van 2,5 tot en met 20 jaar, voor basis-, speciaal- en praktijkonderwijs.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Zeist en Stichtse Vecht.
Bestuurlijk belang: De leden van de raad van toezicht worden op bindende voordracht van de raad van toezicht door de gemeenteraden benoemd.
Financieel belang: Als gemeenteraad krijgt u jaarlijks de begroting en de jaarrekening van de stichting ter kennisgeving aangeboden.
Risico's: De gemeente is wettelijk verplicht openbaar onderwijs aan te bieden in de gemeente. Door de verbeterde financiële situatie van de stichting verwachten wij niet dat we door middel van een borgstelling of lening de continuïteit van het openbaar onderwijs moeten borgen.
Ontwikkelingen: Als gevolg van de goedkeuring door de deelnemende gemeenten van de statutenwijziging van stichting Wereldkidz (hierna: stichting) in 2019 ontvangen wij vanaf 2020 de jaarstukken van de stichting na vaststelling door de Raad van Toezicht ter informatie. Deze jaarstukken sturen wij vervolgens door aan de gemeenteraad.
Verder investeren wij, in overleg met de andere vijf gemeenten, in de communicatie en samenwerking met de stichting. Daarbij hanteren wij het convenant tussen gemeenten en de stichting, dat een nadere uitwerking van de statuten vormt, als basis.Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor onze gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang: De Stichting Sociaal Dorpsteams ontvangt voor de uitvoering van de opgedragen transformatie/welzijnstaken taken in 2020 een bijdrage van € 3.453.000,-.
Risico's: In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan ons college moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Ontwikkelingen: In de overeenkomst ‘Uitvoeringstaken sociale dorpsteams’ is de opdracht vastgelegd die de gemeente aan de stichting verstrekt. Deze overeenkomst wordt jaarlijks gespecificeerd met een concrete opdrachtverstrekking en afspraken over de verantwoording.
Samen met de Stichting Sociale Dorpsteams werken we aan een verdere professionalisering, waarbij de coördinatie van zorg wordt versterkt. In het kader van de herijking van de beleidskeuzen sociaal domein passen we indien nodig de welzijnsopdracht aan om preventie en de sociale structuur binnen onze dorpen te verstevigen.
In 2020 evalueren we het besturingsmodel van de Stichting Sociale Dorpsteams.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Netwerksamenwerking U 10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenlijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen bestuursorgaan. Alle B&W-leden zijn actief aan de verschillende (inhoudelijke) bestuurstafels. Formele besluiten worden er niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,- voor de jaren 2018-2021. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Risico's: Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet. Het risico bestaat dat bij een beperkte betrokkenheid de samenwerking niet oplevert wat de deelnemende partijen ervan verwachten. Dit kan een verminderde commitment van de partners tot gevolg hebben en een verminderde effectiviteit en slagkracht van het netwerk zelf.
Ontwikkelingen: De komende tijd zet de U10 in op de doorontwikkeling van een doel verkennend netwerk naar een doel realiserend netwerk. Dit met behoud van het huidige lichtvoetige netwerk. In 2020 wordt onder andere gewerkt aan het opstellen en uitvoeren van een Ruimtelijk Economisch Programma in U10-verband. Uitvoeringsprojecten worden afzonderlijk ter besluitvorming voorgelegd. Hierbij wordt steeds de bijdrage van en de beoogde opbrengst voor onze gemeente afgewogen.